Pansori Fantasy (2024)
More videos can be found on the Seoul International Music Competition's YouTube Channel.
Duration: 7 minutes
Instrumentation: solo piano
Commissioner: Seoul International Music Competition
Premieres
12/9-10/2024, Semifinalists, Seoul International Music Competition, Seoul, S.Korea
Program Note
“Pansori Fantasy” is primarily inspired by the pansori (판소리), a 17th-century Korean epic saga. It is performed by a single vocalist who narrates and sings and is accompanied by a barrel drum player. While my piece does not quote a pansori excerpt, it uses materials drawn from some characteristics of the pansori, like how a pansori singer speaks, how the drum part sounds, rhythmic patterns, and how notes are embellished and vibrated.
In addition to standard competition rubrics like accuracy and artistry, I considered the assessment points to include a convincing interpretation of a new piece based on traditional Korean music tradition and effective fingering and hand assignments.
The piece also pays homage to Alberto Ginastera, whom I admire as a great example of incorporating non-Western influence, and Unsuk Chin, my former (but forever) mentor, an exemplary keyboard composer.
“판소리 판타지”는 제목에서부터 알 수 있듯이, 한국 판소리에서 영감을 받은 작품이다. 이 작품은 특정 판소리를 인용하지는 않는 대신, 소리꾼이 말하는 (아니리) 양상, 고수의 반주, 판소리 장단, 그리고 노래 가락이 꾸며지는 방식 등을 자유롭게 변주한다.
콩쿠르를 위한 작품인 만큼, 정확도, 음악성을 넘어서는 심사 관점에 대해서도 고민했는데, 내 주안점은 “한국음악의 영향을 받은 작품을 어떻게 해석할 것인가”와 “손과 손가락 등을 어떻게 효율적으로 안배하는가”이다.
이 작품은 또 비서구음악을 효과적으로 사용한 아르헨티나 작곡가, 알베르토 히나스테라, 그리고 내 스승인 작곡가 진은숙에게도 오마주를 표하고 있다.
Duration: 7 minutes
Instrumentation: solo piano
Commissioner: Seoul International Music Competition
Premieres
12/9-10/2024, Semifinalists, Seoul International Music Competition, Seoul, S.Korea
Program Note
“Pansori Fantasy” is primarily inspired by the pansori (판소리), a 17th-century Korean epic saga. It is performed by a single vocalist who narrates and sings and is accompanied by a barrel drum player. While my piece does not quote a pansori excerpt, it uses materials drawn from some characteristics of the pansori, like how a pansori singer speaks, how the drum part sounds, rhythmic patterns, and how notes are embellished and vibrated.
In addition to standard competition rubrics like accuracy and artistry, I considered the assessment points to include a convincing interpretation of a new piece based on traditional Korean music tradition and effective fingering and hand assignments.
The piece also pays homage to Alberto Ginastera, whom I admire as a great example of incorporating non-Western influence, and Unsuk Chin, my former (but forever) mentor, an exemplary keyboard composer.
“판소리 판타지”는 제목에서부터 알 수 있듯이, 한국 판소리에서 영감을 받은 작품이다. 이 작품은 특정 판소리를 인용하지는 않는 대신, 소리꾼이 말하는 (아니리) 양상, 고수의 반주, 판소리 장단, 그리고 노래 가락이 꾸며지는 방식 등을 자유롭게 변주한다.
콩쿠르를 위한 작품인 만큼, 정확도, 음악성을 넘어서는 심사 관점에 대해서도 고민했는데, 내 주안점은 “한국음악의 영향을 받은 작품을 어떻게 해석할 것인가”와 “손과 손가락 등을 어떻게 효율적으로 안배하는가”이다.
이 작품은 또 비서구음악을 효과적으로 사용한 아르헨티나 작곡가, 알베르토 히나스테라, 그리고 내 스승인 작곡가 진은숙에게도 오마주를 표하고 있다.